Pytania i odpowiedzi
1. Co to jest Ustecka Karta Mieszkańca?
Ustecka Karta Mieszkańca jest dokumentem uprawniającym do korzystania ze zniżek, ulg i uprawnień objętych Programem „Ustecka Karta Mieszkańca” oferowanych przez Miasto Ustka i Partnerów.
W ramach Karty obowiązują również zniżki i ulgi przyznane na podstawie Karnetu Kulturalnego i Karty Usteckiego Seniora.
2. Jaką formę ma Ustecka Karta Mieszkańca?
Karta może mieć formę:
- karty fizycznej z modułem NFC, kodem kreskowym i kodem QR;
- karty elektronicznej - obrazu w aplikacji o funkcjonalności karty na urządzeniu mobilnym; do korzystania z tego typu Karty niezbędne jest posiadanie urządzenia mobilnego wyposażonego w przeglądarkę internetową oraz dostęp do internetu, a także założenie Konta.
3. Czy mogę posiadać obie formy karty?
Tak. Mieszkaniec może posiadać zarówno Kartę w formie karty fizycznej, jak i elektronicznej.
4. Kto może otrzymać Ustecką Kartę Mieszkańca?
Każda osoba fizyczna, której miejscem zamieszkania jest Miasto Ustka, tj. osoba przebywająca w Mieście Ustka z zamiarem stałego pobytu, która spełnia jeden z poniższych wymogów:
1. w deklaracji (PIT) za rok poprzedni i wskazała adres zamieszkania w Mieście Ustka, nawet w przypadku, gdy nie wykazała dochodów;
2. jest członkiem rodziny osoby wymienionej w pkt 1, wspólnie zamieszkującym, ale nie osiągającym dochodów opodatkowanych:
a) współmałżonkiem,
b) dzieckiem do ukończenia 18 roku życia, w przypadku kontynuacji nauki do 25 r. ż.,
c) dla której Sąd ustanowił opiekę prawną;
3. otrzymuje pomoc z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustce.
5. Kto może korzystać z Karnetu Kulturalnego?
Osoba, która ma uprawnienia do korzystania z Usteckiej Karty Mieszkańca i oraz spełnia minimum jeden z poniższych warunków:
1) posiada dochód miesięczny netto przypadający na 1 członka rodziny w wysokości nieprzekraczającej 800 zł i pobiera z tego tytułu świadczenia z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustce;
2) jest emerytem;
3) jest rencistą;
4) posiada status weterana/kombatanta;
5) posiada Kartę Dużej Rodziny.
6. Kto może korzystać z Karty Usteckiego Seniora?
Program adresowany jest do osób, które posiadają uprawnienia do korzystania z Usteckiej Karty Mieszkańca i ukończyły 65 rok życia.
Wyjątek stanowi dopłata do przejazdów na trasie Ustka – Słupsk- Ustka - ulga ta przysługuje osobom, które ukończyły 70 rok życia.
7. Co należy zrobić, żeby otrzymać Ustecką Kartę Mieszkańca?
Należy złożyć wypełniony wniosek.
8. Gdzie można złożyć wniosek o wydanie Karty?
Wniosek składany elektronicznej składasz po założeniu konta na stronie www.jestemzustki.pl
Wniosek w wersji papierowej składasz w jednym z punktów wydawania Kart:
a) Urząd Miasta Ustka, ul. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 3, pok. 104 (BOI);
b) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustce, ul. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 3, pok. 2;
c) Ośrodek Sportu i Rekreacji w Ustce, ul. Grunwaldzka 35, sekretariat;
d) Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce, ul. Darłowska 18, pok. 6;
e) Centrum Integracji Społecznej w Ustce, ul. Wiejska 10, pok. 2.
9. Czy wniosek mogę wysłać pocztą elektroniczną?
Nie. Wnioski przesyłane przez e-mail nie będą rozpatrywane.
Wnioski można złożyć jedynie w punkcie wydawania kart lub elektronicznie przez stronę www.jestemzustki.pl
10. Czy do wniosku należy załączyć jakieś dokumenty?
Tak.
W przypadku wniosku składanego elektronicznie należy załączyć dokumenty w formie czytelnego skanu lub zdjęcia w formacie .pdf, .png lub .jpg (maksymalny rozmiar pliku - 3 Mb), w zakresie danych niezbędnych do ustalenia miejsca zamieszkania (imię,nazwisko, adres zamieszkania), pozostałe dane należy zanonimizować.
W przypadku wniosku papierowego należy niezbędne dokumenty okazać do wglądu osobie przyjmującej wniosek. Nie trzeba załączać kopii tych dokumentów.
11. Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku?
Dokumenty potwierdzające zamieszkanie na terenie Miasta Ustka:
1) pierwszą stronę zeznania PIT za rok poprzedni, poświadczoną przez Urząd Skarbowy:
a) w przypadku składania zeznania PIT w Urzędzie Skarbowym - zawierającą pieczęć wpływu Urzędu;
b) w przypadku rozliczania PIT drogą elektroniczną – dodatkowo Urzędowe Poświadczenie Odbioru, lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające fakt złożenia zeznania za rok poprzedni ze wskazaniem Miasta Ustka jako miejsca zamieszkania podatnika;
2) w przypadku osób nieosiągających dochodu – zaświadczenie z Urzędu Skarbowego potwierdzające niezłożenie zeznania podatkowego ze względu na nieosiąganie dochodu za rok poprzedni, z jednoczesną informacją o zarejestrowaniu w Urzędzie Skarbowym ze wskazaniem Miasta Ustka jako miejsca zamieszkania podatnika;
3) w przypadku emerytów i rencistów nie składających deklaracji PIT w Urzędzie Skarbowym – zeznanie PIT z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
4) w przypadku dzieci do 18 roku życia – dokumenty jednego z rodziców/opiekunów prawnych;
5) w przypadku pełnoletnich osób uczących się nieosiągających dochodu – zaświadczenie podmiotu, w którym pobierana jest nauka, potwierdzające kontynuację nauki, zawierające adres zamieszkania ucznia/studenta;
6) w przypadku osób korzystających z pomocy społecznej, a nie składających deklaracji PIT - zaświadczenie z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustce o korzystaniu z pomocy w roku poprzednim i/lub bieżącym, w przypadku odbioru Karty w punkcie innym niż Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustce;
7) w przypadku opieki prawnej – orzeczenie właściwego sądu.
12. Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku żeby korzystać z Karnetu Kulturalnego?
W przypadku osób o niskim dochodzie – zaświadczenie z MOPS w Ustce o pobieraniu świadczeń.
W przypadku emerytów - do wglądu legitymacja emeryta lub decyzja o przyznaniu emerytury, lub w przypadku wniosku elektronicznego - oświadczenie o posiadanym uprawnieniu.
W przypadku rencistów - do wglądu legitymacja rencisty lub decyzja o przyznaniu renty,lub w przypadku wniosku elektronicznego - oświadczenie o posiadanym uprawnieniu.
W przypadku osób niepełnosprawnych - do wglądu legitymacja osoby niepełnosprawnej lub decyzja/orzeczenie o niepełnosprawności, lub w przypadku wniosku elektronicznego - oświadczenie o posiadanym uprawnieniu.
W przypadku weteranów/kombatantów - do wglądu legitymacja weterana/kombatanta lub decyzja o przyznaniu statusu weterana/kombatanta, lub w przypadku wniosku elektronicznego - oświadczenie o posiadanym uprawnieniu.
W przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny - do wglądu Karta Dużej Rodziny, lub w przypadku wniosku elektronicznego - oświadczenie o posiadanym uprawnieniu.
13. Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku żeby korzystać z Karty Usteckiego Seniora?
Nie trzeba załączać żadnych dokumentów.
Uprawnienia zostają nadane automatycznie w momencie spełnienia kryterium wieku.
14. Kiedy wniosek może zostać odrzucony?
Wniosek będzie odrzucony w sytuacji, gdy osoba składająca wniosek nie posiada uprawnień do korzystania z Karty - nie jest mieszkańcem Ustki lub nie będzie możliwości zweryfikowania tych uprawnień - np. brak lub niemożliwość odczytania okazanych do wglądu/skanów dokumentów.
15. Gdzie można odebrać Ustecką Kartę Mieszkańca?
Kartę w formie fizycznej można odebrać w punkcie wydawania kart, który został wskazany we wniosku:
a) Urząd Miasta Ustka, ul. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 3, pok. 104 (BOI);
b) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ustce, ul. Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 3, pok. 2;
c) Ośrodek Sportu i Rekreacji w Ustce, ul. Grunwaldzka 35, sekretariat;
d) Szkoła Podstawowa nr 1 w Ustce, ul. Darłowska 18, pok. 6;
e) Centrum Integracji Społecznej w Ustce, ul. Wiejska 10, pok. 2.
16. Czy można odebrać Kartę w innym miejscu niż składało się wniosek?
Tak. Kartę w formie fizycznej można odebrać w punkcie wydawania Kart wskazanym we wniosku. Nie ma znaczenia, w którym miejscu składało się wniosek papierowy, czy też złożenie wniosku nastąpiło w formie elektronicznej.
17. Jak długo oczekuje się na wydanie Karty?
Karta w formie fizycznej będzie aktywowana i gotowa do odbioru w wybranym punkcie wydawania Kart w terminie nie dłuższym niż 10 dni roboczych, od dnia złożenia kompletnego wniosku.
Karta w formie elektronicznej będzie aktywowana nie później niż w ciągu 5 dni roboczych, od dnia złożenia kompletnego wniosku.
18. Co należy zrobić aby odebrać Kartę?
Aby odebrać kartę w formie karty fizycznej należy przyjść do wybranego we wniosku punktu wydawania Kart i okazać dokument tożsamości.
19. Czy ktoś może odebrać Kartę w imieniu wnioskodawcy?
Tak - osoba upoważniona.
W przypadku odbioru Karty przez osobę upoważnioną, należy dodatkowo okazać, poza dokumentem tożsamości, pisemne upoważnienie do odbioru Karty.
W imieniu niepełnoletniego dziecka, osoby będącej pod opieką prawną, Kartę może odebrać rodzic lub opiekun prawny.
20. Czy można otrzymać tylko kartę w formie fizycznej?
Nie. Karta w formie karty elektronicznej tworzona jest automatycznie dla każdego Mieszkańca, po pozytywnej weryfikacji wniosku o wydanie Karty.
Natomiast nie trzeba z niej korzystać - do uzyskania ulg, zniżek wystarczy Karta w formie fizycznej.
21. Czy, w przypadku posiadania wyłącznie Karty elektronicznej, będzie możliwość otrzymania w późniejszym czasie Karty fizycznej?
Tak. W tym celu należy złożyć pisemny wniosek do Urzędu.
22. Jakie korzyści daje posiadanie Usteckiej Karty Mieszkańca?
Karta uprawnia do korzystania z ulg, zniżek i uprawnień oferowanych przez Miasto Ustka i Partnerów, np. do darmowych przejazdów komunikacją miejską, zniżek w ramach Karnetu Kulturalnego, Karty Usteckiego Seniora, rabatów w restauracjach, sklepach, punktach usługowych, korzystania z zajęć oferowanych przez Dom Kultury, kluby sportowe.
23. Jak korzystać z Usteckiej Karty Mieszkańca?
Przed skorzystaniem z danej ulgi czy zniżki należy okazać Kartę (fizyczną lub elektroniczną) Partnerowi, który zweryfikuje uprawnienia do danej ulgi, zniżki poprzez przyłożenie Karty do czytnika Kart.
24. Czy muszę mieć dostęp do Internetu w urządzeniu mobilnym żeby korzystać z Karty w formie elektronicznej?
Dostęp do internetu na urządzeniu mobilnym jest niezbędny do pobrania i instalacji aplikacji Usteckiej Karty Mieszkanca oraz do zalogowania się na swoje konto w aplikacji. Gdy mieszkaniec nie wyloguje się z aplikacji to dostęp do karty będzie możliwy bez internetu.
25. Co daje posiadanie Konta na portalu Karty?
Posiadanie Konta na portalu Karty (www.jestemzustki.pl) przede wszystkim umożliwia korzystanie z karty w formie elektronicznej. Poza tym posiadacz Karty ma wgląd do swoich danych, usług, do których ma uprawnienie, a także do historii użycia Karty. W portalu można także na bieżąco śledzić oferowane zniżki i rabaty u wszystkich Partnerów Karty.
26. Co zrobić, gdy przy zakładaniu Konta podano niepoprawny adres e-mail?
Należy ponownie założyć Konto podając poprawny adres e-mail.
27. Kim są Partnerzy Usteckiej Karty Mieszkańca?
Partnerami są osoby fizyczne, przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne Miasta, w tym instytucje kultury, organizacje pozarządowe, itp., które w sposób preferencyjny będą traktować mieszkańców Miasta Ustka – Posiadaczy Kart, w szczególności poprzez zapewnienie im zniżek i ulg w dostępie do usług i towarów.
28. Gdzie sprawdzić jakie ulgi przysługują w ramach Karty?
1. Na swoim Koncie w portalu Karty.
2. Na stronie www.jestemzustki.pl
29. Czy posiadany Karnet Kulturalny jest nadal ważny?
Wydane dotychczas Karnety Kulturalne są ważne do 31 maja 2021 r.
Po tym czasie będzie można korzystać z uprawnień przypisanych do Karnetu Kulturalnego tylko poprzez Ustecką Kartę Mieszkańca.
30. Czy posiadana Karta Usteckiego Seniora jest nadal ważna?
Wydane dotychczas Karty Usteckiego Seniora są ważne do 31 maja 2021 r. Po tym czasie będzie można korzystać z uprawnień przypisanych do Karty Usteckiego Seniora tylko poprzez Ustecką Kartę Mieszkańca.
31. Do kiedy ważna jest Ustecka Karta Mieszkańca?
Termin ważności Karty wydanej w danym roku podatkowym upływa z dniem 31 maja roku następującego po kolejnym roku podatkowym.
Karta wydana na podstawie deklaracji PIT za 2019 r. ważna będzie do 31 maja 2021 r., a na podstawie deklaracji PIT za 2020 r. do 31 maja 2022 r.
32. Co zrobić w przypadku zgubienia, utraty lub zniszczenia Karty w formie fizycznej lub utraty uprawnień do Konta ?
W razie zagubienia, utraty lub zniszczenia Karty w formie karty fizycznej i/lub utraty uprawnień do Konta, należy o tym fakcie niezwłocznie powiadomić Urząd w formie pisemnej.
Po takim zgłoszeniu unieważnia się posiadaną Kartę, zarówno w formie Karty fizycznej, jak i elektronicznej.
Nowa Karta wydawana jest na wniosek, do którego należy dołączyć uszkodzoną kartę fizyczną, bądź złożyć pisemne oświadczenie o braku możliwości jej zwrotu.
W przypadku utraty uprawnień do Konta należy do wniosku dołączyć Kartę w formie karty fizycznej, o ile Mieszkaniec taką posiadał.
Nową Kartę wydaje się za opłatą w wysokości 20 zł. Opłatę należy uiścić w kasie Urzędu.
33. Czy wydanie Karty wiąże się z kosztami?
Karta wydawana jest nieodpłatnie, zarówno w formie Karty fizycznej, jak i elektronicznej. Jest tak również w przypadku konieczności wydania nowej Karty w związku ze zmianą danych osobowych (np. nazwiska).
Jednak w przypadku unieważnienia, zagubienia, utraty lub zniszczenia Karty w formie karty fizycznej i/lub utraty uprawnień do Konta nowa karta jest wydawana za opłatą 20 zł.
34. Czy Kartę można udostępniać innym osobom?
Nie. Wyjątek - dopuszcza się możliwość korzystania z Karty przez inną osobę wyłącznie w sytuacji, gdy Posiadacz Karty jest osobą z niepełnosprawnościami, przewlekle chorą lub starszą i nie może osobiście skorzystać z przysługujących jej ulg, zniżek i uprawnień.
W takim przypadku korzystanie z Karty przez inną osobę jest możliwe wyłącznie z imiennym upoważnieniem, potwierdzonym przez MOPS w Ustce.
35. Jak przedłużyć ważność Karty?
Przedłużenie ważności Karty już wcześniej wydanej odbywać się będzie na podstawie weryfikacji aktualnych dokumentów (załączniki takie same, jak przy składaniu wniosku o wydanie Karty), bez konieczności ponownego składania wniosku.
36. Czy Karta może zostać unieważniona?
Tak, w przypadku:
1) rezygnacji z użytkowania Karty przez Posiadacza Karty;
2) utraty uprawnień do posiadania Karty;
3) złożenia nieprawdziwych oświadczeń, dokumentów lub niepoinformowania o utracie uprawnień do posiadania Karty;
4) stwierdzenia faktu korzystania lub próby skorzystania z Karty przez osoby nieuprawnione;
5) nieprzestrzegania przez Posiadacza Karty postanowień Regulaminu;
6) wydania Posiadaczowi Karty nowej Karty w wyniku zagubienia, utraty lub zniszczenia Karty w formie fizycznej i/lub utraty uprawnień do Konta;
7) nieodebrania Karty w formie fizycznej przez okres 3 miesięcy.
37. Gdzie i jak można zgłosić uwagi, zapytania dotyczące Usteckiej Karty Mieszkańca?
Posiadacz Karty ma prawo zgłaszać zapytania, uwagi związane z korzystaniem z Systemu i Karty:
1) osobiście w punktach wydawania Kart od poniedziałku do piątku w godzinach pracy punktów wydawania Kart;
2) za pośrednictwem poczty elektronicznej – pod adresem e-mail: ukm@um.ustka.pl;
3) poprzez formularz kontaktowy na stronie www.jestemzustki.pl w zakładce “Kontakt”;
4) telefonicznie do Biura Obsługi Interesanta Urzędu Miasta pod nr. 598154300.
Dla kogo jest Ustecka Karta Mieszkańca?
Możesz otrzymać Ustecką Kartę Mieszkańca
jeśli Twoim miejscem zamieszkania jest Miasto Ustka i spełniasz jeden z poniższych wymogów:
- w deklaracji (PIT) za rok poprzedni i wskazałeś/aś adres zamieszkania w Mieście Ustka, nawet w przypadku, gdy nie wykazałeś/aś dochodów;
-
jesteś członkiem rodziny osoby wymienionej powyżej, wspólnie zamieszkującym, ale nieosiągającym dochodów
opodatkowanych:
a) współmałżonkiem,
b) dzieckiem do ukończenia 18 roku życia, w przypadku kontynuacji nauki do 25 roku życia,
c) dla której Sąd ustanowił opiekę prawną; - otrzymujesz pomoc z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustce.